Wanneer een medewerker ziek uit dienst treedt, start er een belangrijk traject: de begeleiding in de Ziektewet. Bij Resolu zorgt een vaste casemanager voor de regie, zowel voor de ex-werkgever als de ex-medewerker. Deze casemanager is hét aanspreekpunt gedurende het hele Ziektewet-traject. De begeleiding duurt maximaal tot en met 104 weken verzuim, waarna het traject in principe afloopt en de ex-medewerker in aanmerking kan komen voor een WIA-uitkering.
Zorgvuldigheid voorop
De casemanager bewaakt de belangen van de ex-werkgever, maar staat altijd het gezamenlijke doel centraal: een zo kort mogelijke duur van het Ziektewet-traject. In het proces staat zorgvuldigheid voorop, vertelt Anchela Vink, casemanager bij Resolu:
“Ik fungeer als schakel tussen alle betrokkenen. Wet- en regelgeving zijn leidend en die volg ik nauwkeurig, maar wat mij energie geeft, zijn de persoonlijke gesprekken. Soms is het een kort traject, soms duurt het langer. In die tijd bouw je een vertrouwensband op, en dat is waardevol – zeker in een periode die voor de ex-medewerker niet makkelijk is.”
De casemanager zorgt ervoor dat de juiste stappen volgens de Wet verbetering Poortwachter worden gezet. Daarbij wordt samengewerkt met bijvoorbeeld het UWV, een arbeidsdeskundige of een bedrijfsarts. Altijd binnen de grenzen van de privacywetgeving.
Verschil tussen casemanager in proces en taakdelegatie
Bij Resolu werken twee typen casemanagers: in proces en in taakdelegatie. Casemanagers taakdelegatie werken onder toezicht van een bedrijfsarts, die eindverantwoordelijk blijft voor de medische beoordeling. Onder strikte voorwaarden mag de casemanager taakdelegatie naar medische situatie vragen en bepaalde taken door de bedrijfsarts gedelegeerd krijgen. De casemanager taakdelegatie heeft te maken met hetzelfde beroepsgeheim als de bedrijfsarts. Een casemanager zonder taakdelegatie mag géén medische gegevens uitvragen bij een ex-medewerker.
Erik van der Sluis, casemanager taakdelegatie bij Resolu, legt uit: “Ik werk nauw samen met de bedrijfsarts. Omdat we korte lijnen hebben, kunnen we snel en adequaat tot actie overgaan. Dat maakt ons werk effectief en dat komt het herstel en het traject ten goede.”
Of het nu gaat om de administratieve kant, het overleg met professionals of het menselijke contact met de ex-medewerker: de casemanager houdt de regie en het overzicht. Het doel? Een zo kort mogelijk Ziektewet-traject, waar iedereen bij gebaat is. Zoals Anchela het verwoordt: “Als een ex-medewerker aan het einde van het traject tevreden is over de begeleiding, weet ik dat ik mijn werk goed heb gedaan. Dat is het gevoel dat ik iedereen wil meegeven.”
Meer weten?
Goede begeleiding van de (ex-)medewerkers die in de Ziektewet instromen, is van groot belang om de huidige én latere schade te beperken. Benieuwd wat goede Ziektewet-begeleiding voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of bekijk deze pagina.
Download whitepaper en bekijk webinar
"*" geeft vereiste velden aan